Katalog

Bagaimana untuk Membuat Jadual Data di Excel (Langkah demi Langkah)

Julai 31, 2023 1.5K views

Untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan perniagaan, ramai orang berminat untuk mengetahui cara menggunakan jadual data di Excel. Jadual data meningkatkan kecekapan analisis data. Tetapi, masalahnya adalah ramai orang tidak tahu cara mencipta jadual data dan menggunakan formula secara cepat dan efisien.

Jadi, mereka ingin tahu bagaimana menggunakan jadual data dalam Excel. Selepas membaca blog ini, anda akan mengetahui beberapa cara untuk memahami penggunaan perkataan.

Apakah itu jadual data

Jadual data direka untuk menyimpan dan mengatur maklumat. Maklumat tersebut diatur dalam bentuk baris dan lajur. Jadual data adalah pilihan terbaik untuk mengatur data yang meluas dengan cekap. Jadual data juga menyediakan cara yang cekap dan mudah untuk mengatur data anda, dan anda boleh dengan mudah mencari, menyaring, mengurutkan, dan melaksanakan operasi lain pada data anda.

Bagaimana untuk mencipta jadual data

Langkah-langkah untuk mencipta jadual data

1. Klik pada pilihan "jadual" di tab sisipan.

Klik pada jadual



2. Pilih julat data dan tandakan pilihan "Jadual saya mempunyai tajuk".

Tandakan pada Jadual saya mempunyai tajuk



3. Cipta jadual tersebut.

Cipta jadual


4. Selepas mencipta jadual, anda boleh memilih gaya daripada alat-alat jadual. WPS Spreadsheet menyediakan banyak templat yang telah disediakan dengan pelbagai jenis gaya dan warna.

Klik pada alat-alat jadual



Bagaimana untuk mencipta jadual data Excel yang lebih rumit

Jika anda ingin mencipta jadual data Excel yang lebih rumit, anda boleh melihat contoh-contoh di bawah untuk memahami penciptaan jadual data yang kompleks.

Misalkan anda perlu mengira bayaran tahunan, jumlah keseluruhan, dan bayaran faedah dalam contoh pertama ini. Ini akan dikira berdasarkan prinsipal pinjaman, kadar faedah, dan tempoh pinjaman. Anda boleh menyiapkan fungsi pinjaman di Excel dengan menggunakan tab formula dan jadual yang anda cipta untuk memasukkan nilai dalam sel-sel.

Butiran pinjaman



Secara serupa, contoh kedua mempunyai jadual data satu pembolehubah dan jadual data beberapa pembolehubah. Dalam jadual data ini, anda boleh memasukkan kedua-dua jadual di Excel. Ini bermakna anda boleh memilih mana-mana nilai dari jadual untuk diuji. Jika anda menukar mana-mana nilai dalam jadual, anda akan melihat perubahan yang sepadan dalam nilai pembayaran anda.

Nilai kadar faedah



Bagaimana untuk mencipta jadual dengan subkategori

1. Pilih julat sel untuk data jadual anda.

Pilih julat sel



2. Masukkan dialog pop-up, tandakan "Constant," dan klik "Go To."

Tandakan pada tetap



3. Tetapkan nama syarikat anda pada baris teratas jadual anda sebagai tajuk.

Baris teratas jadual anda



4. Klik pada tab "Formula," kemudian klik "Create," dan pilih "Top row" dalam dialog pop-up.

Klik pada formula dan tandakan baris teratas



5. Klik pada "Name Manager" untuk memeriksa nama-nama bagi semua julat sel yang dipilih.

Klik pada Pengurus Nama



6.  Sisipkan senarai jatuh bawah aras 1 sebelum mencipta subkategori. Untuk tujuan ini, pilih lajur syarikat, klik tab "Data," klik "Pengesahan," pilih "Senarai" dalam kawasan dibenarkan, pilih "Julat Sel," dan klik "OK." Kemudian anda boleh memilih syarikat dengan bebas.

Klik pada senarai



7. Secara serupa, pilih Lajur Pekerja dan lakukan langkah-langkah sebelum ini. Klik "Pengesahan," pilih "Senarai," dan masukkan fungsi rujukan INDIRECT dalam kawasan sumber.

Kawasan sumber



8. In the next step, you know that the choices of level 2 correspond to the level 1 list; you need to reference option one by clicking on the cell.

Pilihan senarai


9. Perhatikan bahawa kawasan rujukan lalai adalah mutlak. Oleh itu, masukkan (=INDIRECT$A2 di sini) dalam kawasan sumber.

Masukkan dalam kawasan sumber



Cara Menggunakan Jadual Pusingan dalam Excel

Apabila menganalisis data yang kompleks, anda boleh menggunakan jadual pusingan. Ia membantu anda menganalisis, merangkumi, mengatur dan membandingkan corak dan trend dalam data anda. Jika anda tidak tahu cara menggunakan jadual pusingan, anda boleh mengikuti langkah-langkah untuk membuat jadual pusingan - panduan langkah demi langkah untuk menggunakan dan membuka jadual pusingan dalam data anda.

1. Langkah pertama adalah membuka fail di mana anda ingin menambahkan jadual pusingan. Anda juga boleh menggunakan pintasan kunci Alt+D+P.

Pilih fail



2. Kemudian, anda perlu menyebut sel-sel di mana anda ingin menambahkan jadual pusingan. Kemudian klik pada butang anak panah di bahagian kanan medan.

Klik pada pilihan Julat



3. Kemudian anda perlu meletakkan kursor pada sel pertama jadual data anda dan kemudian menyeretnya secara diagonal sehingga ke hujung jadual. Anda akan melihat bahawa sel-sel tersebut dinyatakan dalam bar medan terapung.

Julat data



4. Klik enter untuk melihat julat sel dalam medan.

Pilih ciri Julat dalam jadual pusingan



5. Kemudian, anda perlu mengaktifkan jadual pusingan dalam bahagian seterusnya.

Jadual pusingan dan helaian kerja baru



6. Klik OK. Jadual pusingan baru telah dibuat dalam helaian kerja.

Proses penciptaan jadual pusingan



7.  Anda boleh melihat medan-medan yang dipilih di sebelah kanan helaian kerja anda.

Senarai medan dalam jadual pusingan



8. Pada langkah seterusnya, anda perlu klik dan seret Lajur Pertama dalam bahagian baris. Di sini, anda perlu tentukan paparan data anda.

Jumlah pinjaman dalam jadual pusingan



9. Akhirnya, anda boleh mengulangi prosedur yang sama untuk semua lajur lain. Dan data akan diatur mengikut kehendak anda.

Gambar lajur jadual pusingan



Alternatif Terbaik - WPS Office

Anda boleh membuat jadual data menggunakan WPS spreadsheet dalam WPS Office. Di bawah ini, anda akan belajar tentang penggunaan WPS spreadsheet. Panduan langkah demi langkah WPS spreadsheet:

1. Langkah pertama adalah membuka WPS spreadsheet dan kemudian klik pada dokumen kosong.

Klik pada lembar kosong



2. Langkah kedua adalah memasukkan data ke dalam sel-sel, yang merupakan baris dan lajur. Anda harus memastikan bahawa sel-sel diisi dengan nilai atau atribut yang tepat.

Mengisi sel-sel



3. Langkah seterusnya adalah memilih Julat sel yang dapat mencakup semua data anda.

Mencakup semua data dalam sel-sel



4. Pada langkah seterusnya, anda harus pergi ke bar menu, di mana anda harus klik pada tab "Data" dan kemudian "Jadual Data". Ini akan membuka kotak dialog "Cipta Jadual".

Klik pada cipta jadual


5. Anda harus memastikan julat data ditampilkan dengan betul dalam pilihan julat input dalam cipta jadual.

Data dalam pilihan julat



6. Pada langkah seterusnya, semak "Jadual Saya Memiliki Tajuk" jika data anda termasuk Tajuk Lajur. WPS spreadsheet akan menganggap baris pertama sebagai tajuk jadual data anda.

Semak



7. Kemudian, pilih pilihan yang diingini, seperti penapisan, penyusunan, atau jumlahan.

Menggunakan alat penapis



8. Pada langkah kedelapan, anda perlu meletakkan helaian kerja anda. Anda boleh meletakkan helaian kerja sebagai helaian baru atau meletakkannya dengan yang sedia ada.

Dua jadual dalam helaian kerja yang sama



9. Pada langkah terakhir, klik butang ok untuk membuat jadual data anda. Dengan cara ini, WPS spreadsheet akan menghasilkan jadual data yang diingini dengan efisien.

Butang ok pada kotak cipta jadual



Apabila anda menggunakan WPS spreadsheet, anda perlu tahu bahawa terdapat pelbagai cara untuk membuat jadual data dalam spreadsheet tersebut. Spreadsheet ini menyediakan alat-alat untuk membuat jadual data anda dengan cepat. Alat-alat ini termasuk penyusunan, penapisan, dan pengiraan.

Anda boleh mengatur dan memanipulasi data anda dengan cekap melalui ciri-ciri ini dalam spreadsheet. WPS mengandungi penulis, spreadsheet, persembahan, dan ciri PDF. WPS mempunyai antara muka yang mesra pengguna dengan pelbagai alat untuk pelbagai kerja.

Selain itu, ia mempunyai pelbagai ciri seperti perkongsian dokumen, templat dokumen, alat-alat pemformatan dan gaya. Begitu juga, WPS mempunyai pilihan penyimpanan awan untuk menyimpan data anda, dan anda boleh mengakses data anda dari mana-mana dan dari mana-mana peranti. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai penggunaan Excel, anda boleh melawat WPS office.

Soalan Lazim

Q1. Bagaimana untuk memberi nama jadual dalam Excel dalam talian?

Memberi nama kepada jadual adalah salah satu kemahiran penting yang tidak diketahui oleh ramai pengguna Excel. Pertama, anda perlu tahu bahawa jadual Excel menonjolkan kandungan penting dalam lembaran kerja. Secara lalai, nama-nama jadual diberikan sebagai Jadual 1, jadual 2, dan lain-lain, dan anda perlu menukar nama jadual mengikut kandungan utama anda. Anda perlu mengikuti beberapa langkah mudah untuk memberi nama jadual dalam Excel.

Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

  1. Klik pada jadual yang ingin anda namakan.

  2. Pergi ke reka bentuk jadual.

  3. Masukkan nama yang diinginkan untuk jadual anda.

Nama yang diinginkan untuk jadual anda



Q2.Bagaimana untuk menambah jadual dalam sel Excel?

Jika anda ingin membuat jadual Excel dari senarai data, anda boleh menggunakan perintah jadual. Anda boleh mengatur dan menyusun data anda dengan menggunakan pelbagai fungsi yang terdapat dalam jadual.

Berikut adalah panduan langkah demi langkah untuk menambah jadual dalam sel Excel.

1. Pilih sel dari kumpulan sel data anda.

2. Klik butang jadual dalam tab sisipkan.

3. Anda akan melihat bahawa semua data dipilih secara automatik apabila kotak dialog cipta jadual dimuatkan. Kemudian, klik ok.

Mencipta jadual



4. Dengan itu, sel Excel akan menjana jadual dari data keseluruhan anda.

Jadual sebenar dari jadual asal



Q3. Semak jika nilai terdapat dalam senarai dalam Excel (3 kaedah mudah

Apabila berurusan dengan data yang kecil, anda boleh memeriksa nilai data anda secara manual. Di sisi lain, jika data anda banyak, anda tidak dapat memeriksa nilai data anda secara manual. Untuk tujuan ini, anda perlu mengikuti beberapa langkah penting untuk memastikan nilai-nilai dalam data anda.

Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

  1. Anda perlu membuka WPS spreadsheet untuk memeriksa nilai-nilai dalam senarai data anda.

  2. Kemudian, anda harus klik pada sel di mana anda ingin memeriksa nilai-nilai dalam senarai data. Taip "=COUNTIF" dan kemudian tekan tab.

  3. Pada langkah seterusnya, masukkan dua parameter dalam fungsi COUNTIF anda. Dua parameter tersebut ialah Julat dan kriteria. Untuk memeriksa nilai-nilai, anda boleh menggunakan parameter Julat. Dan Kriteria adalah untuk memasukkan nilai dalam tanda petik terbalik.

COUNTIF untuk mengetahui nilai yang hilang



Ringkasan

Dalam blog ini, anda telah belajar cara membuat jadual data dalam Excel. Anda telah belajar untuk membuat jadual-jadual yang mudah, kompleks, dan dengan kategori-kategori yang berbeza dalam Excel. Anda perlu tahu bahawa anda boleh mengatur dan memanipulasi data anda setelah menggunakan ciri-ciri unik dari WPS Office.

Selain itu, anda boleh menyimpan dan mengakses data anda pada bila-bila masa melalui WPS Office. Penanganan manual data anda akan berkurang setelah menggunakan WPS Office. Ini adalah salah satu cara terbaik untuk mengendalikan data perniagaan dan kewangan anda supaya perniagaan anda berjalan lancar.

Anda boleh menggunakan WPS Office untuk membuat segala-galanya, dari spreadsheet, dokumen, persembahan, hingga PDF. WPS Office boleh digunakan pada Android, iOS, Linux, Mac, dan Windows secara percuma. Pasang WPS Office sekarang agar keperluan dokumentasi anda dapat dipenuhi dengan lebih baik.


Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.